Oppdatering: Du finner nå en litt strammere versjon av denne artikkelen på NRKbeta.
For webdesignere og utviklere er Stortingsvalget bestandig en spesiell kveld. Det er da de store mediehusene pleier å vise seg fra sin beste side. Forsidene er nystrigla, serverne nyboota, og man har brukt sine beste folk til å planlegge og lage nye fine tjenester for å vise info-porn (aka valgresultater som Geir Heljesen liker å kalle det) til sitt publikum. Valgkvelden er på mange måter selve ild-dåpen for en nett-redaksjon og det er bestandig spennende å se hva folk leverer.
Jeg var også spent på å se hvordan sosiale medier ble brukt rundt omkring. Var det noen som fikk til noe like stilig som det CNN leverte i forbindelse med USA-valget?
Målet mitt med kvelden var å fange så mange skjermbilder som mulig, og skrive litt om hver tjeneste, til bruk som referanse ved neste valg, og til allmenn glede for alle web- og valg-interesserte.
Bruk av sosiale medier i valgkampen
Dette var definitivt ild-dåpen til de sosiale mediene i valgsammenheng. De fleste partier hadde gode strategier på bruk av Facebook, Twitter og YouTube, men spesielt Arbeiderpartiet tok Twitter seriøst, og bortimot tvangsinnmeldte «alle» sine medlemmer. Noe som ble litt småslitsomt for alle oss Twitter-veteraner etterhvert, men som tydeligvis ga uttelling. Jens Stoltenberg skrøt av sine partifeller på valgvaken og sa at de hadde gjort en fabelaktig innsats på «gamlemåten», dvs dele ut roser og gå dør til dør, men så sa han følgende.
«Vi vant valgkampen på nett» – Jens Stoltenberg
Og det tror jeg han har litt rett i. SV gjorde også mye riktig på nett, men de konsentrerte seg om sine egne nettsider og på bruken av Youtube, men de var bortimot usynlige på Twitter, og sendte dermed et signal om at de ikke tar velgerne sine seriøst. Jeg så heller ikke mye til de andre partiene på Twitter, kanskje med unntak av Høyre. Miljøpartiet de Grønne hadde også tilstedeværelse på Twitter.
Takk for en fin oversikt, Morten! Det er bra at noen husker å ta skjermdumper og evaluere vårt tilbud i forhold til konkurrentene mens det stormer. Selv satt jeg med nesa i testaturet og rakk ikke kikke så mye rundt dessverre. Men det var gøy, etter at det løsnet!